Bloggar som kraft bakom försäljningen

Blogga för matAtt använda sig av bloggar för att öka populariteten på sin site blir allt populärare. Fler och fler företag väljer att visa upp en företagsblogg som en av sina kanaler för kommunikation med kunder och samarbetspartners. Bloggen är förstås ett tveeggat svärd men allt som oftast är det något positivt. Man behöver förstås inte fylla bloggen med vardagsproblem eller betraktelser när man driver en företagsblogg men en personligare kommunikation är definitivt något som kan förbättra försäljningssiffrorna. 

En modell som inte nämnts så ofta är de som börjar som vanliga bloggar inom ett visst område och senare utvecklas till fullfjädrade affärssiter. Kanske har du märkt att din webdesignblogg skaffar dig kunder eller så får du en massa förfrågningar om hjälp med installationer i din blogg om ett open source cms. Då kan det mycket väl vara dags att se över formen för bloggen. Kanske är det dags att du lägger till ett beställningsformulär eller en hel webbshop för den delen. Det finns några exempel på bloggare som gått den här vägen inom allt möjligt, från tshirts till online gambling och det är ofta några av de största succéerna. 

Det kan till och med vara en bra väg att gå om du redan bestämt dig för att starta upp. Att helt enkelt börja blogga ordentligt om ditt område några månader innan du lanserar din webtjänst. Ett exempel på företag som gjort just det är Mr Green.

Comments are closed.