Expandera som många andra

Tips

Vad finns det att tänka på när företag väljer att expandera? Jo, att rätt personal hamnar på rätt plats och att vem som anställs har större vikt för företagets fortsatta framtid än vad man kan tro.

woman-hand-smartphone-desk-largeMånga företag i Stockholm med omnejd vill expandera, något som kan hindras av ett antal olika anledningar. Kanske är det svårt att hitta rätt personal, kanske är det svårt att ta in talanger som headhuntats eftersom det inte finns bostäder tillräckligt centralt i staden som dessa kan bo i. Det förstnämnda kan lösas ganska enkelt, det är helt enkelt bättra att ibland låta en professionell rekryterar hantera personalsöket, till exempel de som jobba med detta på heltid. På http://www.andara.se/ kan man bland annat läsa mer kring detta.

Ett större företag som planerar att expandera med mer personal är bland annat Storytel, som erbjuder ljudböcker på abonnemang via en app. Företaget är populärt och vill nu fortsätta växa. Nu planerar de att gå in på flera marknader och dessutom anställa nyförvärv för att det hela ska gå smidigt till. Man vill dock inte i nuläget gå in på i vilka länder som planeras att gå in och starta upp verksamhet i. Om detta rapporterar bland annat Expressen Dina Pengar men även Dagens Industri Digital.

Personerna och kompetensen avgör mycket för företaget

Vem man väljer att anställa har stor betydelse för hur företaget ska utvecklas, även om detta kanske inte är första tanken när man letar en ny person att fylla en position. Men en grupp med trygga och kompetenta medarbetare gör mycket för kulturen, stämningen och hela företagets fortsatta framgång. Mer om detta samt praktisk information kan en läsa om på den oberoende sajten Verksamt.se, som bland annat drivs av Skatteverket och Bolagsverket.

Det första en bör göra är att skriva i ordning en kravprofil för att hitta en person med just den rätta erfarenheten. Detta gör det dessutom lättare att få en uppfattning om vem det är man faktiskt letar efter. För att göra den i punktform här, kan du tänka på det som följer:

  • Beskriv befattningen – arbetsuppgifter och ansvar.
  • Vilken utbildning behövs för att kunna utföra arbetet?
  • Hur mycket praktisk erfarenhet tycker du krävs?
  • Vilka personliga egenskaper är lämpliga?
  • Vilken lön och andra anställningsvillkor kan du erbjuda?