Alla tycker vi om att få saker. Det gör att vi känner oss sedda och betydelsefulla. Ge en person den känslan tillsammans med ditt företags logga så ger du kunden en positiv upplevelse att ditt företag. Det är syftet med profilreklam. Här följer tankar och tips på hur du kan jobba med profilreklam.
Profilreklam är ett utmärkt sätt att synas. I profilreklam finns potential att bli personlig med kunden. Vanliga profilprodukter är exempelvis reklampennor, cerat, tandborstar. Vid val ar profilprodukt vill det till att man känner sin kund. Arbetar man exempelvis gentemot vårdpersonal: sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden så påverkar det valet. Arbetar gentemot civilekonomer på ett finansbolag så blir valet sannolikt ett annat.
Är kunden någon som inte är van vid att få det lilla extra i sin arbetsvardag så blir de sannolikt glada av ett litet cerat eller en penna. Dessa är ju produkter som kunden både kan ha på jobbet och ta med sig. Ett cerat använder många dagligen. Vid varje användning blir kunden då påmind om företaget de fick det av, i och med att det är försett med företagets logga och kanske en träffsäker slogan.
Största profilprodukten
Enligt en artikel från Svenska Dagbladet är T-tröjor den största artikeln bland profilreklam. Använder kunden arbetskläder till vardags, så kanske inte det är bästa valet av profilprodukt. Det beror givetvis på om man önskar att kunden ska använda t-shirten till vardags, eller till helgen när man arbetar i trädgården och möter sina grannar.
I branscher och hos kundtyper som redan är vana att få give-aways av olika slag kan det givetvis vara svårare att bryta sig igenom med ett litet cerat eller penna. Konsten är inte att hitta den mest imponerande profilprodukten, utan att hitta rätt profilprodukt. Det som passar din bransch och din kund.
Hitta din profilprodukt
Med lite fantasi och kreativitet kommer man långt. Kaffemuggar, badlakan, reflexer och karameller är några exempel på saker man kan använda som profilprodukter utan att priset skenar iväg. Även lite större saker såsom första-hjälpen-kit, necessärer och termosar kan användas profilprodukter. Användbara saker alla tre, men betydligt dyrare.
Pröva dig fram, fråga dig runt, lyssna in magkänslan så kommer du hitta rätt i profilprodukts-djungeln och det kommer vara en tillgång för just din verksamhet.