Konvertering är en av de svårare sakerna man kan pyssla med. Det handlar till stor del om att pröva sig fram eftersom besökare agerar olika på olika siter. Det finns till och med färdiga system för att prova olika layouter och texter på en site och få fram data på vad som funkar bäst. Ett enkelt exempel på det är Googles AdWords. Genom att växla mellan olika annonser får de fram statistik på vilka som funkar bäst och visar dem oftare, enkelt och smart.
Det finns en del saker som generellt sett funkar och så här brukar jag tänka när det gäller konvertering. Jag tänkte att jag skulle spalta upp dem och om det finns någon som inte håller med så tas all feedback emot med glädje.
Nära till avslut
Om besökaren kommer in på rätt ställe på siten ökas konverteringsgraden. Om du driver en Webbshop som säljer cyklar av olika slag så kommer du konvertera bättre på de som sökt på köpa mountainbike som kommer till en sida där man faktiskt kan klicka på en ”köp mountainbiken-knapp” än de som kommer till förstasidan på siten och måste klicka på cyklar, sedan mountainbike och sedan köp mountainbike. Oavsett om man får besökare med hjälp av SEO, Sponsrade länkar eller affiliates är det viktigt att ha rätt landningssida. När det gäller SEO och Sponsrade länkar så är det dessutom bättre av andra skäl att man kommer direkt till rätt sida.
Inga extra exits
Ju fler val besökarna har desto fler kommer välja andra saker än att köpa. Om du kommer till en sida där det enda du kan göra är att köpa en produkt är det större chans att du kommer att köpa den. Visserligen kan det vara bra för en site att ha bredd, t ex nyheter om produkterna eller tjänsterna men det gäller att besökarna som hittat till produkten inte ska bli distraherade och klicka sig iväg någon annan stans. Att ha så renodlade produktsidor som möjligt ökar konverteringen.
Sökord som ligger nära produkten
Om du använder sponsrade länkar eller SEO är det här något som kan vara direkt avgörande. Ju närmare produkten sökorden ligger desto bättre kommer du konvertera. Vi tar cykelbutiken som exempel igen, om besökarena kommer in på söktermen ”Köp Cannondale Mountainbike” och du säljer produkten kommer de konvertera bättre än besökare som sökt på ”Mountainbike” eller till och med ”Köp Mountainbike”. Anledningen är förstås enkel, till de första tillhandahåller du exakt det de vill ha medan du i fall två bara göra det i vissa fall.
Kort köpprocess
Ju enklare det är att köpa varan eller tjänsten desto fler avslut kommer du få. Hur många gånger har du själv försökt köpa något och blivit trött på det för att det ska bekräftas mail och fyllas i din mammas tidigare efternamn? Ju färre steg man behöver gå igenom för att göra ett köp desto färre kommer falla bort i processen.
Spegla innehållet i annonsen
Det här kanske verkar uppenbart men det är ett misstag som många gör. Man gör en annons som är perfekt för att attrahera besökare men i slutändan så konverterar de dåligt. Det här är förstås ett extra stort problem om man betalar per klick. Det är lätt att ramla i fällan och ”bre på” i annonsen (det är ju trots att så reklam sett ut under en ganska lång period). Om du säljer begagnade cyklar var nogrann med att påpeka att de faktiskt är begagnade. Om siten är vad man förväntade sig när man klickade på annonsen eller för den delen i sökresultatet kommer man konvertera bättre. Som du märker gäller det här inte bara annonser utan även titlar och Meta-descriptions eftersom det är de som syns i sökresultat (oftast).
Rätt Tilltal
Om du använder ett språk och en layout som inte passar missar du en hel del. Det här är förstås något som är ganska komplext att få till och vanligtvis tar man in hjälp för att göra det. Det går att göra själv däremot men det tar lite tid. Det första du behöver är att veta vilka som besöker din site, t ex kan du göra en undersökning bland dina besökare och be dem svara på några frågor om ålder, kön osv. Tyvärr är det ofta svårt att få tillräckliga svar och då får man lita på andra källor. T ex vet du säkert redan en hel del om dina besökare, jag vet till exempel att folk som kommer till cykelbutiken och har sökt på Cannondale Mountainbikes är cykelintresserade på riktigt, de är alltså lite av prylnördar, ofta män och de cyklar en hel del. Det vet jag av flera anledningar, t ex att den billigaste Cannondale man kan hitta ändå är relativt dyr och besökaren kände ju till märket sedan tidigare. Resultatet är alltså att jag vill ha ett sportigt kanske till och med lite grabbigt tilltal. Det här är inte alls säkert men det går ju att testa. Prova ändra texten på din Cannondalesida till ”Tjena Grabbar, är det äntligen dags att kliva upp till de riktiga cyklarna och beställa en Cannondale?” (Ok, det var mest ett exempel och jag är egentligen ingen copywriter). Om det ger bra resultat så behåll den, annars byt tillbaka, konverteringsgrad går ju faktiskt att mäta. En annan sak att tänka på i tilltalet är något så simpelt som på vilket språk sidan är, svenska besökare konverterar bättre om sidan är på svenska.
Ett av de absolut enklaste knepen är att uppmana dina besökare att köpa. Det är faktiskt så att en banner som säger Klicka här får fler klick än en som inte gör det. Om din titel som syns i sökresultaten säger Köp en ny Cykel, kommer det ge bättre resultat än om det inte finns en uppmaning. Det gäller även på siten, uppmana där du vill att besökaren ska göra något, Registrera dig nu, Köp den osv.
Återkoppla
En del besökare vill ha mer tid på sig det kommer man inte ifrån, en stor del av dom som vill ha mer tid kommer att glömma bort det efter en dag. Om du har möjlighet att återkoppla till besökare som kanske registrerat sig men inte gjort sista stegen i köpet kommer du märka att med en liten push så kommer en stor del av dem komma tillbaka och slutföra köpet. Det kan också ha med nästa punkt att göra eftersom en del påbörjar registreringen trots att de inte är säkra på seriositeten på siten de är på, de vill bara testa först.
Inge förtroende
Det här gäller förstås i varje säljsituation, om kunden litar på dig köper hon och om hon inte gör det köper hon inte. Om du säljer stora dyra produkter är det här än mer sant eftersom kunden måste lite än mer på dig. Om du säljer t-shirts för 99 kronor så krävs mindre förtroende än om du säljer klockor för 15 000. Att inge förtroende är inga lätta saker men det finns några saker du kan göra. Se till att siten fungerar bra och ser modern ut. Om den ser ut som en gammal nittiotalssite kommer en del faktiskt tro att den är inaktuell och inte våga skicka sina pengar för att de tror att det faktiskt inte ens finns ett företag bakom längre. Du kan lägga till eventuella garantier och goda omdömen från kunderna på siten. Det är verkligen inte så att alla påverkas av detta men om du kan få några kunder att ställa upp med namn och säga att de gillar din service eller att produkten var i toppskick så kommer en del ta det till sig. Ett annat sätt är att se till att visa bilder på produkterna, om man säljer klockor eller cyklar så kommer det naturligt men det är viktigt även om man säljer en tjänst. Det är förstås svårare att visa upp en bild på Internetmarknadsföringen man försöker kränga men det behövs faktiskt.
Betalningslösning
Det finns dom som hävdar att betalningslösningen eller betalningslösningarna är det absolut viktigaste. Grundregeln här är att ingen vill använda en betalningslösning de inte använt förut. De vill heller inte använda en betalningslösning de inte litar på. Det enda egentliga sättet att lösa det här är att erbjuda alla de större systemen. Det kan variera rejält från land till land och i Sverige är vi välsignade med att de flesta faktiskt kan tänka sig att använda kortbetalning.
Om inget annat fungerar
Om du provat allt men helt enkelt inte kan få upp konverteringsgraden så kan det förstås bero på en rad olika faktorer, det kanske helt enkelt inte finns sökord som ligger nära din produkt eftersom den är helt ny på marknaden. Du kanske inte kan hitta ett tilltal som konverterar särksilt bra eftersom din målgrupp är väldigt fragmenterad osv. Det finns lite små knep som kan öka konverteringen i alla fall, jag skulle vilja säga att man ska spara dem till sist för de är lite sådär.
Prova med en aggressiv support. Om folk behöver ta sig igenom en lång registreringsprocess eller om du helt enklet arbetar i en bransch som generellt sett har lågt förtroende kan en support som tar kontakt med besökaren och hjälper denne igenom processen ge riktigt bra resultat. Nackdelen är förstås att det är dyrt för du behöver ha folk som gör det. En särskild artikel om Aggressiv Support.
Ge tidsbegränsande erbjudanden. Det här är en klassiker inom försäljning och det fungerar också online. Genom att tidsbegränsa erbjudandet kommer du tvinga upp konverteringen, tyvärr på bekostnad av att du senare måste hosta ur dig ett nytt erbjudande.
Bilder på glada kvinnor. Det här är kanske det larvigaste rådet (tillsammans med klicka här) men det fungerar faktiskt, om du har bilder på glada kvinnor på siten konverterar den bättre i princip oberoende av produkt.
Mer- och Återförsäljning, om det är svårt att sälja till nya kunder är det bland de gamla kunderna man får leta. De har ju redan förtroende och så vidare. Ett sätt är Merförsäljning, det här kan faktiskt i vissa fall slå tillbaka och kunden ångrar sig men generellt sett fungerar det. När de klickat i att de vill köpa hunden kan du erbjuda dem ett hundhalsband med. Återförsäljningen är simplare, när du har en ny produkt, berätta det för dina gamla kunder, en del av dem kommer köpa.
Comments are closed.