Mindpark, nu på egna ben?

Minpark LogoMindpark har varit ett av de intressantaste projekten på Internet det senaste året kanske mycket beroende på Joakim Jardenberg, VD för Mindpark. Om du inte känner till Mindpark redan så är det en satsning som gjorts av ett antal svenska tidningar med en minst sagt ambitiös agenda. Kortfattat har Mindparks målsättning varit att ta dessa tidningar till nästa steg i utvecklingen. Nu ger tidningarna tyvärr upp den här satsningen men Mindpark är lika intressant i alla fall.

Gamla tidningar är svåra att förändra precis som alla gamla företag och organisationer. Till skillnad från många andra gamla kolosser så sitter tidningarna i en lite värre knipa just nu och alla är medvetna om det. Internet är både en enorm risk och en enorm möjlighet för dessa. Faran ligger i den minst sagt överhängande risken att bli omkörd. Från att ha varit kanske de enda som levererar nyheter i ett område slåss de nu med tusentals nya nyhetskällor av alla möjliga sorter. Möjligheten ligger förstås i Internet som distributionskanal, som kontaktyta och som plattform för att bygga något större.

Mindpark har varit extra intressant att följa eftersom de utvecklar nya koncept åt sina uppdragsgivare, de finns där för att inspirera, provocera och kanske sätta saker i rullning hos dem som står bakom. Det är naturligtvis ett tufft arbete att tända gnistor hos företag som arbetar med nyheter genom att valsa fast dom på papper och har gjort så i ett helt sekel.

Lars Svensson, VD på Helsingborgs Dagblad säger till Medievärlden att det bästa med Mindpark varit Joakim Jardenberg har har kittlat och triggat oss. Det har betytt mycket, inte minst för NWT som med små medel på kort tid lyckats ta marknadsposition på nätet.

Jag har haft glädjen att få intervjua Joakim Jardenberg och tänkte publicera intervjun i sin helhet, håll till godo:
Joakim Jardenberg
Skulle du kunna berätta lite om bakgrunden, varför startade Mindpark?

Fyra traditionella mediehus (fem vid starten, men nu är skånemedia och sydsvenskan en koncern) ansåg att man behövde hjälp med att hitta framtidens affärsmöjligheter. Genom våra tre ben; tankeverkstad, flugpapper och drivkraft skulle vi se till att skapa möjligheter för tidningarna att tjäna pengar imorgon också. Vi skulle alltså inte utveckla och producera själva utan det handlade om kompetensöverföring, samverkan, nätverkande, och påtagliga sparkar i häcken för att förändra attityder och uppfattningar. Grundläggande saker som att nätet är en möjlighet och inte ett problem har stått högt på agendan redan från start.

Tror du att sveriges press som helhet kommer att omfamna nätet och de möjligheter som finns där på samma sätt som Mindpark i framtiden?

Det återstår att se. Risken är att man inte klarar av att göra tillräckligt mycket tillräckligt snabbt för att man – på goda grunder – är så upptagen med de akuta problemen man står inför. En verksamhet som i allt väsentligt är reklamfinansierad mår givetvis inte bra av att tappa 20-40% av sina annonsintäkter från ett år till ett annat.

Nöden är uppfinningarnas moder heter det ju, men å andra sidan är inte ett tillstånd av panik en bra grogrund för innovation och sansad eftertanke. En förhoppning kan ju vara att den omstrukturering som sker inom TU just nu kommer att leda till att de på något vis blir en katalysator för det gemensamma utvecklingsbehov som finns i branschen.

En annan förhoppning är att vi, branschen, helt enkelt inser att det enda som är riktigt viktigt framöver är att bli snabbare på omställning. Vi kanske inte behöver vara så vansinnigt innovativa, det räcker nog om vi blir snabbare med att ta till oss av möjligheterna och kapa bort svårigheterna.

Tror du att media behöver flytta huvudverksamheten till nätet för att klara framtiden, i vilken utsträckning isf och kommer det att fungera?

Givetvis. Nätet kommer att vara förstahandskanal för alla medier framöver. Den självklara bäraren.

Vi har en besvärlig period just nu, med både attityder och intäkter, men när omställningen är klar kommer vi att titta tillbaka och undra vad det var vi gnällde över egentligen.

Kommer Mindpark finnas kvar i framtiden och isf i vilken form?

Det är fortfarande en öppen fråga. Jag förstår om folk tycker det låter konstigt i dagens konjunkturläge men det saknas faktiskt inte möjligheter för oss. Men vis av de problem vi sett under våra första 18 månader så vill jag gärna att det får ta lite tid att bestämma vad vi ska göra nu. Det är precis så öppet som jag just nu presenterar det på bloggen. Och jag kommer fortsätta hålla den uppdaterad med utvecklingen efterhand som det klarnar.

Oavsett vad som händer med Minpark är det en riktigt spännande utveckling att följa. Det var modigt av gamla tidningstryckare att starta ett projekt som gick ut på att sparka dom själva i häcken, det är tyvärr förståeligt att framtidssatsningarna får lida när pengarna tryter även om det kanske var ett av de få hoppen. Jag är personligen övertygad om att oavsett vad som händer med Minpark så kommer Jardenberg sätta eld i baken på någon i framtiden, om det sen är just de tryckssvärtade bakarna som stod bakom Mindpark är kanske en annan fråga.
Om du vill följa utvecklingen själv är det bästa stället att börja Mindpark.se.