SEO Tips

InternetSEO eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska är en av de snabbast växande marknadsföringskanalerna. Genom att nå bra organiska resultat i sökmotorer kan man få massvis med billig trafik till sin site. Det organiska resultatet är alltså de ”vanliga sökresultaten” och ska skiljas från de betalda. Många är inte medvetna om det men det går att göra ganska mycket för att påverka de organiska resultaten och det gör att man kan få till och med bättre effekt (fler besökare) än med sponsrade länkar eftersom merparten av oss faktiskt hellre klickar på de siter som dyker upp som ”äkta” träffar. 

Hur går sökmotoroptimering till?

För att förstå hur man optimerar sin site behöver man förstå en del grundläggande saker om Googles algoritm. Vi väljer att bara titta på Google eftersom det är den sökmotor som dominerar den svenska marknaden totalt. Du kan få lite trafik från de andra med men det är när du lär dig få bra positioner i Googles SERP (Search Engine Result Page) som du kommer få ordentligt med besökare. 

Förstå hur Google sorterar

Google vill visa de mest relevanta sidorna för varje sökord och sorterar dem med sin algoritm för att det ska bli så. Algoritmen mäter ett antal saker och den enskilt viktigaste faktorn är inkommande länkar, alltså hur många andra som länkar till sidan. Det här är en kraftig förenkling och det finns mängder med andra faktorer men vi ska titta lite djupare på inlänkar till att börja med. 

En av grundpelarna när Google grundades var uppfinningen som fick namnet PageRank efter Larry Page som tagit fram metoden och som också blev en av de två grundarna till Google. Numer är PageRank något utdaterat men principen är liknande. PageRank sätter ett värde på alla sidor på Internet (som är indexerade av Google) utifrån hur många inlänkar dom har. Ju fler inlänkar desto högre PageRank. Det slutar inte där dock för länkarna räknas som mer värdefulla om de kommer från sidor med hög PageRank. Algoritmen traverserar alltså hela indexet och värderar alla siter och sidor utifrån det värde som finns på sidorna som länkar till dom.

På senare tid har en hel del faktorer lagts till för att värdera länkar bra. En av dem är relevans, om du har länkar från sidor som är inom samma ämne som din sida kommer den länken värderas högre.  Man talar också om Trust, hur mycket förtroende Google har för en viss sida/site och det styrs av en mängd faktorer som till exempel hur gammal den är, hur stor den är och vilka sidor med hög trust som länkar till den. 

När man väl ordnat alla sidor i indexet på viktighetsordning på det här sättet har man kommit en lång bit på vägen. Det säger ju däremot tyvärr knappt något om vilken sida som ska visas på vilket sökord. PageRank skulle ha fungerat utmärkt om det bara fanns ett enda sökord i hela världen, då skulle man bara visa den sidan med högst PR först och sedan i fallande ordning. 

För att bestämma vilka sidor som visas på vilka sökord måste Google lyckas bestämma innehållet på sidan för att sedan använda sin sidvärderingsalgoritm för att sortera dem. När innehållet på sidan bestäms används fler än hundra parametrar men vi ska ta upp några som är viktiga. Den första är förstås vad sidan faktiskt innehåller. Om det tydligt står Huggorm i titlar, rubriker och text så är det ju en ganska tydlig signal till Google att den faktiskt handlar om Huggorm. Tyvärr fungerar språket så att det inte alltid är helt uttalat vad sidan handlar om. Bara för att en sida är relevant på sökordet Huggorm behöver det inte betyda att det står överallt på sidan. Titeln kan till exempel vara Den enda svenska giftiga ormen och det är ju lätt för oss att förstå att det handlar om huggormar på ett eller annat sätt men det är ju lite knepigare för en algoritm. 

Av den anledningen (och några andra som till exempel att det fuskats rejät med vad som står på sidan tidigare, innan Googles dagar) mäter man också en annan sak när man mäter inlänkar, man mäter vad som står på länken. Texten som utgör länken kallas Ankartext och den är extremt viktig när det gäller hur man ordnar sidor i ett resultat. Idén är ganska enkel, om jag bloggar om din sida och jag väljer att ha texten Martins hemsida som ankartext, då är det ganska rimligt att om man söker efter Martins hemsida så är förmodligen din sida något som är bra och relevant att visa. Det funkar så med samtliga sökord, om jag länkar till din blogg med ankartexten huggorm är det förmodligen för att jag anser att den handlar om huggorm och då litar Google på mig och visar din sida om någon söker efter det. 

Det blir förstås mer komplicerat, lite som en demokrati, det finns ju förstås en hel del sidor som alla handlar om huggorm och de har förtås samtliga inlänkar med texten huggorm. Då kommer det som förr var PageRank-algoritmen in. Man mäter hur viktiga sidor som länkar med den texten (och hur många) och sorterar utifrån det. Alla andra faktorer som vi tagit upp är också med i matchen, om en stor site inom ämnet länkar kommer det betyda mer än om en alldeles ny site utan förtroende gör det. 

När vi nu har lite bättre koll på hur Google tänker då är det dags för oss att försöka berätta för Google att vår sida faktiskt är den mest relevant på det nämnda sökordet. 

Sätt man kan arbeta med sökmotoroptimering

För att överhuvudtaget kunna börja med sökmotoroptimeringen måste vi vara säkra på att Google kan hitta allt som finns på siten. Det är svårt att nå resultat om Google inte ens känner till sidan som vi vill ska synas. Det finns många sätt att lösa det förstås men grundprincipen är att alla sidor på siten som vi vill ska indexeras av Google måste ha en länk till sig. Om man har en vanlig HTML-navigering där alla sidor finns med är det redan löst så länge Google hittat siten alls. För att få sin site indexerad av Google är det bästa sättet att se till att få en inlänk från en sida som Google besöker ofta. Googles sökspindel kommer då följa den länken och hitta din site. 

Det finns några saker man ska se upp med och några saker man ska tänka på. Det finns ganska många sätt man kan råka göra det svårt för Googlebot att indexera och det första som behöver nämnas är Frames. Om man använder sig av frames för att bygga upp sin site är det nästan omöjligt för Google att läsa den ordentligt (det finns vägar runt men det är inte nybörjarjobb). Nya sidor när man använder sig av frames får inte nya URL:er. Det innebär att Google inte kan läsa dom ordentligt och siten ser extremt fragmenterad ut eller helt enkelt som bara en enda halvtom sida i sökspindelns ögon. 

Andra saker man behöver se upp med är om man har någon form av speciell navigering på siten som till exempel en Flashnavigering, Google är bättre på att läsa Flash än tidigare men det är definitivt inte ett bra drag att låta länkarna till undersidorna vara i Flash. Det samma gäller Javascript eftersom Google faktiskt väljer att inte klicka på saker i Javascript (det skulle ju resultera i att de beställde saker och skrev forumposter och allt möjligt). Om du lider av en knivig navigering måste du ge Google andra möjligheter att hitta sidorna. Noscript funkar förstås men du kan lösa det på andra sätt med, till exempel ha vanliga länkar någon annan stans på sidan, både för Google och för dem som inte visar scripts. Det kan också vara på sen plats att använda sig av en HTML-sitemap vilket kan underlätta indexering. 

Nästa steg, se till att berätta vad sidan handlar om

Det räcker förstås inte särskilt långt med att enbart bli indexerad. Du måste också göra tydligt för Google vad sidan handlar om (vi pratar om varje enskild sida på siten). Det gör du genom att sätta unika och korrekta Titlar, Rubriker, Meta-taggar och likande på sidan. Ett exempel är om en sida handlar om ”SEO för Google” så ska titeln innehålla detta och ska alltså inte vara ”Förbättra sökresultat för hos världens största sökmotor” trots att det betyder samma sak. 

En sak som många inte tänker på här är de interna länkarna på siten. Om det står Raket på länken är det tydligt att du anser att sidan som den går till handlar om Raket och du tycker att det är ett bra sätt att berätta för dina besökare vad sidan innehåller. Google litar på att du säger rätt saker så då kommer de också anse att sidan handlar om Raket. 

Många nöjer sig med att bygga en så sökmotorvänlig site sim möjligt med bra unika titlar och så vidare. På mindre konkurrensutsatta sökord räcker det ofta en bit men när konkurrensen börjar hårdna krävs det utan tvekan att man jobbar på ett eller annat sätt med att få länkar till siten.

Skaffa länkar till sin site

Hur man skaffar länkar till sin site är något som är mycket omdebatterat. Det finns många sätt och de är mer eller mindre fina. Många hävdar att vi lever i någon form av idealvärld och att om man bygger en bra site kommer länkarna automatiskt men om sanningen ska fram har jag svårt att se att det helt plötsligt ska dyka upp en hel massa bloggare som är intresserade av Brunnsborrning och länka till din site där du säljer tjänsten. Man måste alltså ha en strategi för att få inlänkar och det är kring dessa strategier som åsikterna går isär. 

Det allra enklaste sättet att skaffa de första länkarna till en site är att anmäla den till internetkataloger. Det finns en hel del och de flesta har inte särskilt högt förtroende hos Google. Två kataloger som värderas ganska högt är DMOZ (ODP – The open directory project) och för svenska siter KTHNOC (som drivs av KTH som namnet antyder, drevs förr av SUNET ). Det kan helt klart vara värt att registrera sig i de andra som finns också.

Ett annat mycket enkelt sätt är att länka till den från sina egna siter. Har man inga siter är det förstås krångligare, det kan vara värt att tänka på om man kanske skulle ha en blogg som relaterar till sidan. Många väljer att ha en utvecklarblogg eller en blogg för nyheter och pressreleaser. Det kan i så fall vara en första länk eftersom det är lite lättare att få länkar till en blogg, ett exmpel på det är om man använder någon av de blogghosts som har globala tagg-system så får man länkar in till bloggen automatiskt (WordPress.com, Bloggproffs.se). 

En annan ganska enkel metod är att publicera nyheter på sociala nätverk. Genom att ta fram nyheter på ämnet kan man ganska lätt få lite inlänkar från något av de sociala nätverk som finns. 

En liten mer tidskrävande metod är att byta, köpa eller få länkar från relevanta siter. Det finns förstås olika metoder för detta och en del hävdat att det enda ”etiska” sättet är att bygga så kallade länkbeten. Man gör en tjänst, nyhet eller annat som har en inneboende förmåga att attrahera länkar. Genom att sen se till att denna sprids så kan man få länkar från bloggar eller andra relevanta siter. 

Med det här i ryggen borde du ha grunderna för att bli en sökmotoroptimerare. Det som kan behövas är lite mer specifika råd om teknik och de faktiska metoderna och vi återkommer med det i en senare post. 

 

Bild från FreeFoto

Comments are closed.