Skyltfönster måste visa pris

Det här med att skylta sina varor i en butik och via sitt butiksfönster är inte alltid det lättaste, faktum är att fyra av fem butiker bryter mot de regler som enligt lag gäller när man ska sätta varor i ett skyltfönster – här är därför några tips på vad du bör tänka lite extra på.

För att marknadsföra en butik finns det många saker att tänka på om man vill sticka ut. Till exempel ska man skapa en schyst logotyp att sätta upp på en snygg skylt utanför sin butik och sedan ska man visa upp sina produkter i skyltfönstret. Men har du koll på att det finns olika lagar om just skyltning av olika slag? Du får till exempel inte ställa din gatupratare hur som helst utanför din affär och i skyltfönstret måste vissa saker finnas med, för annars bryter du mot lagen.

Priserna på produkterna som visas måste vara synliga

Något som många inte tänker på när de sätter igång med sin styling av produkterna i skyltfönstret är att prislappen för varje sak som butiken säljer måste vara synlig utifrån. Men det är det fyra av fem butiker som bryter mot rapporterar Sveriges radio. Och vanligaste anledningen? Att det inte ser snyggt ut. En annan anledning som reportern fått höra är att vissa butiker inte vill skylta med sina priser för att inte locka till inbrott, eller att om man visar priserna så kommer kunderna inte in i butiken – men enligt Konsumentverket är inget av dessa argument tillräckligt bra, dessa butiker bryter i alla fall mot reglerna och kan få böter för detta.

Så vad ska man då tänka på? Här är några tips på hur du komponerar ett skyltfönster: